گـــردش

مطالب متنوع از همه جا

گـــردش

مطالب متنوع از همه جا

اگر در دانشگاهی معمولی، در شهری که در بین کلان‌شهرها نیست، تحصیل کرده باشید شاید تصور کنید اصلا نباید به پذیرش در دانشگاه‌های سطح اول پایتخت فکر کنید. ولی تجربه محمود خزائی، رتبه 4 کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی سال 92، خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.  او که از دانشگاه پیام‌نور مرکز ملایر، مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت صنعتی گرفته، حالا دانشجوی دانشگاه تهران است.  وی در گفتگو با «دانشجو آنلاین» از رمز موفقیت خود گفته است.

• روزی که شروع کردم

از همان سوال نخست معلوم می‌شود که محمود خزائی حافظه خوب و دقت بالایی دارد؛ هنگامی که از او می‌پرسم از چه زمانی شروع کرد به درس خواندن برای کنکور روز دقیق آن را به یاد دارد؛ دهم مرداد سال گذشته. 

می‌گوید موفقیتی که در کنکور به دست آورده باعث شده است این روز را به عنوان یک خاطره خوب در ذهن بسپارد.

اما خزائی چند ساعت در روز درس می‌خواند: «از همان اوایل کار، به دلیل انگیزه بالایی که داشتم با روزی 8 ساعت شروع کردم. بعد از 20 روز، تعداد ساعت‌ها را رساندم به 10 ساعت.»

او می‌افزاید: «حدود یک ماه هر روز 10 ساعت درس می‌خواندم. قصد داشتم ساعت‌ها را افزایش دهم ولی متوجه شدم ادامه این مسیر صعودی بسیاری مشکل است. تا حدود آذر ماه در همین حد 10 ساعت در روز درس می‌خواندم و از آن زمان رساندنمش به 11 ساعت در روز.»

خزائی از دی ماه تا چند روز باقی‌مانده تا کنکور نیز روزی 12 ساعت درس می‌خواند. 

 

• هدفم دوره روزانه بود

آن روزها، با آن همه تلاشی که می‌کرد اصلا احتمال می‌داد رتبه تک‌رقمی به دست آورد و در دانشگاه تهران پذیرفته شود؟

خزائی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «از وقتی تصمیم به شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد گرفتم نیت کردم در نوبت روزانه یکی از دانشگاه‌های سراسری پذیرفته شوم. ولی اصلا به دانشگاه تهران فکر نمی‌کردم.» 

شاید بعضی از دانشجویانی که در دانشگاه‌های کوچک تحصیل می‌کنند این دغدغه را داشته باشند که نمی‌توانند در دانشگاه‌های برتر و سطح اول قبول شوند ولی محمود خزائی از دانشگاه ملایر پیام‌نور در دانشگاه تهران پذیرفته شده است. 

آیا شرایط او استثناست یا داوطلبان دیگر هم می‌توانند به چنین موفقیتی فکر کنند؟ 

خزائی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «در حال حاضر در کلاسی که من تحصیل می‌کنم از 18 دانشجو، هفت یا هشت نفر از بچه‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاه پیام‌نور هستند. دانشجویان این دانشگاه، با شرایط کنکور آشنا هستند چرا که چهار سال در قالب تستی امتحان می‌دهند. ولی دانشجویان دانشگاه‌های دیگر در پایان ترم معمولا باید به آزمون‌های تشریحی پاسخ بدهند و از فضای تست و کنکور دور هستند.» 

او می‌افزاید: «از سوی دیگر بچه‌های پیام‌نور انگیزه زیادی برای پذیرش در یک دانشگاه خوب دارند چرا که نگاه جامعه به این دانشگاه و سطح سواد و توانایی‌ دانشجویان آن مثبت نیست. به همین دلیل می‌خواهند خودشان را ثابت کنند.» 

به اعتقاد او اعتماد به نفس و انگیزه بالا در موفقیت تاثیر زیادی دارد: «من از نظر امکانات و شرایطی که در آن تحصیل کردم در موقعیت خوبی نبودم ولی انگیزه‌ قوی‌ای که داشتم باعث شد موفق شوم.»

مشاور موسسه مدرسان شریف ادامه می‌دهد: «همین انگیزه باعث شد سختی‌های روزی 10 تا 12 ساعت درس خواندن را تحمل کنم و از علائق و خواسته‌های دیگر تا جایی که امکان داشت صرف‌نظر کنم.» 

خزائی تاکید می‌کند: «زحمت زیادی کشیدم و به آنچه می‌خواستم رسیدم. حالا می‌بینم که آنچه به دست آورده‌ام ارزش آن همه زحمت را داشت. از این که در دانشگاه تهران درس می‌خوانم احساس غرور می‌کنم. از نظر علمی و آینده شغلی‌ای که برای خود تصور می‌کنم نیز تفاوت زیادی بین این دانشگاه و دانشگاه پیام‌نور وجود دارد.»

 

• تمرکز بر نقاط قوت و رفع نقاط ضعف

خزائی می‌گوید: «داوطلبان به جای اینکه بیشتر به نقاط ضعف خود فکر کنند و دچار ناامیدی شوند باید روی نقاط قوتشان تمرکز و تلاش کنند ضعف‌های خود را از بین ببرند.» 

به گفته او نقطه قوت دانشجویان پیام‌نور این است که نحوه مطالعه تستی منابع و چگونگی پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای را در طول تحصیل یاد گرفته‌اند ولی داوطلبان دیگر باید مدتی وقت بگذارند تا به این مهارت‌ها دست پیدا کنند. 

به همین دلیل داوطلبان پیام‌نوری با وجود که ممکن است سطح علمی پایین‌تری نسبت به دانشجویان دیگر داشته باشند، می‌توانند در کنکور کارشناسی‌ارشد به نتایج خوبی برسند. 

خود او در درس ریاضی ضعیف بود و امکان رفتن به کلاس را هم نداشت. 

به همین دلیل تصمیم گرفت به سوالات درس ریاضی در کنکور پاسخ ندهد و همین کار را هم کرد: «مشاورم معتقد بود سفید گذاشتن یک درس صحیح نیست و به نتیجه نهایی ضرر می‌زند ولی من روحیه خود را از دست ندادم و تلاش کردم روی درس‌های که در آنها قوی بودم تمرکز کنم.»

خزائی می‌افزاید: «در بعضی از درس‌ها درصد من از داوطلبانی که رتبه 1 و 2 کسب کرده‌اند بیشتر است.»

به اعتقاد او نقاط ضعف به هر حال محدودیت ایجاد می‌کنند ولی نمی‌توانند جلوی موفقیت را بگیرند. 

 

• خلاصه‌‌نویسی یا مطالعه مفهمومی؟

بعضی از داوطلبان به خلاصه‌نویسی اعتقاد زیادی دارند و بعضی دیگر اصلا اعتقادای به آن ندارند. 

آیا خزائی از خلاصه‌نویسی استفاده می‌کرد؟

مشاور موسسه مدرسان شریف، پاسخ می‌دهد: «این موضوع به نوع درس بستگی داشت. برای مثال درسی مانند تئوری مدیریت بیشتر از خلاصه‌نویسی به مطالعه مفهومی نیاز داشت چرا که برای آمادگی در این درس باید پنج تا کتاب قطور را مطالعه می‌کردم و به یک فهم کلی از آنها می‌رسیدم.»

او می‌افزاید: «ولی در درسی مانند حسابداری دولتی حفظ تعدادی فرمول ضروری بود به همین دلیل فرمول‌ها را روی کاغذ می‌نوشتم و همیشه همراهم بود. همچنین برای درس‌های اقتصاد خرد و کلان که پر از نکته بودند و برای تسلط بر مباحث آنها کافی بود تنها یک یا دو کتاب را مطالعه کنم، از خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری استفاده می‌کردم.» 

به نظر جزائی از روش‌هایی مانند خلاصه‌نویسی برای درس‌های سبک‌تر می‌توان استفاده کرد. درس‌های سنگین‌ و عمیق‌تر، به مطالعه مفهومی نیاز دارند. 

 

• تست؛ پابه‌پای درس

خزائی از همان زمانی که شروع کرد به خواندن برای کنکور کارشناسی‌ارشد، تست زدن را هم آغاز کرد. 

البته به اعتقاد او تشخیص زمان دقیق شروع برای تست زدن به میزان تسلط داوطلبان روی درس هم بستگی دارد. 

برای درس‌هایی که تسلط بیشتری روی مباحث آن دارند می‌توانند تست بیشتری بزنند ولی در مورد درس‌هایی که تسلط کمتری دارند تا زمانی که به این تسلط نرسیده‌اند نباید زیاد تست بزنند.

 

• اول مهری‌ها ناامید نباشند

بعضی از داوطلبان فرصت طلایی تابستان را به هر دلیل از دست می‌دهند و درس خواندن را از ابتدا یا اواسط مهرماه آغاز می‌کنند. آنها می‌توانند برای موفقیت و کسب رتبه‌های برتر امیدوار باشند؟

خزائی پاسخ می‌دهد: «به هر حال نمی‌توان گفت کسی که از مهر ماه مطالعه را شروع می‌کند با کسی که از تابستان شروع کرده، برابر است. ولی این نکته به این معنا نیست که نمی‌تواند موفق باشد.»

مشاور موسسان مدرسان شریف به این دسته از داوطلبان توصیه می‌کند سرعت درس خواندن خود را افزایش دهند و سعی کنند منابع اصلی و مهم را بخوانند.

همچنین بیشتر تست بزنند تا نکته‌های کلیدی را یاد بگیرد. ساعت‌های مطالعه در روز را هم افزایش دهند. 

 

• خودت را آماده کنکور کن

تعدادی از داوطلبان، ثبت‌نام و شرکت در کنکورهای آزمایشی را کار بیهوده‌ای می‌دانند. 

بعضی دیگر هم از شرکت در این آزمون‌ها می‌ترسند و احتمال می‌دهند اگر نتایج خوبی به دست نیاورند روحیه و اعتمادبه‌نفسشان متزلزل شود. 

اما خزائی که برای کسب آمادگی بیشتر، در آزمون‌های آزمایشی موسسه مدرسان شریف شرکت کرده بود، معتقد است: «فردی که در کنکورهای آزمایشی شرکت نکند با چهارچوب کنکور و سوال‌ها آشنا نمی‌شود.»

او می‌افزاید: «خود من اگر در این کنکورها شرکت نمی‌کردم بدون شک موفق نمی‌شدم.»

به گفته این مشاور موسسه مدرسان، حداقل مزیت کنکورهای آزمایشی این است که داوطلبان عادت می‌کنند حدود چهار ساعت در جلسه بنشینند. 

این آزمون‌ها در زمان‌بندی و مدیریت زمان کنکور نیز به آنها کمک می‌کند: «خود من توانستم با شرکت در آزمون‌های آزمایشی، برای دقیقه به دقیقه کنکور برنامه‌ریزی کنم.» 

خزائی ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مزیت‌های کنکور آزمایشی این است که داوطلبان با نقاط قوت و ضعف خود آشنا می‌شوند و به اشتباهات تکراری که ممکن است انجام دهند پی می‌برند.»

او می‌افزاید: «برای مثال من در مورد بعضی از درس‌ها تصور می‌کردم که با یک مطالعه معمولی و نه چندان دقیق می‌توانم روی آنها تسلط پیدا کنم و به سوال‌ها پاسخ بدهم ولی پس از شرکت در کنکورهای آزمایشی متوجه شدم اینگونه نیست و این درس‌ها به تمرکز بیشتر و مطالعه عمیق‌تری نیاز دارند.» 

 

• کتاب‌های مرجع یا کتاب کنکور؟ 

یکی از پرسش‌هایی که معمولا داوطلبان را سردرگم می‌کند این است که آیا خواندن کتاب‌های کنکور برای موفقیت در آزمون کارشناسی‌ارشد کافی است یا باید در کنار آنها کتاب‌های مرجع را نیز مطالعه کنند.

خزائی در این مورد می‌گوید: «هر چند نمی‌توان تاثیر منابع اصلی را انکار کرد ولی منابع یک موسسه خوب نیز در موفقیت داوطلبان نقش مهمی دارند.»

او در مورد تجربه شخصی خود می‌افزاید: «من در مورد بیشتر درس‌ها از کتاب‌های موسسه مدرسان شریف استفاده کردم. البته تعدادی از کتاب مرجع را هم خواندم.»

 

• امان از استرس 

بسیاری از داوطلبان استرس بالای روز کنکور را در نتیجه نهایی خود موثر می‌دانند و معتقدند اگر در آن روز آرامش بیشتری داشتند، می‌توانستند نتیجه بهتری به دست بیاورند. 

به اعتقاد مشاور موسسه مدرسان، میزان استرسی که داوطلبان روز کنکور احساس می‌کنند تا حدود زیادی به این بستگی دارد که آیا در کنکورهای آزمایشی شرکت کرده‌اند یا نه. 

در صورتی که در این آزمون‌ها شرکت نکرده باشند، استرس آنها می‌تواند به حد غیرقابل تحملی برسد ولی شرکت در آزمون‌های کارشناسی باعث می‌شود استرس داوطلبان تا حد زیادی کاهش پیدا کند و آنها بتوانند خود را با شرایط کنکور هماهنگ کنند.

او می‌گوید: «در مورد خود من شرکت در کنکورهای آزمایشی متعدد باعث شد با خیال آسوده‌تری در جلسه کنکور نهایی شرکت کنم.»

خزائی می‌افزاید: «یک نکته مهم دیگر هم این است که دو روز مانده به کنکور داوطلبان نباید زیاد به خودشان فشار بیاورند. بهتر است فقط بعضی مطالب مهم را مرور کنند.»

نکته آخر اینکه در این روزها داوطلبان نباید تلاش کنند مبحث جدیدی را یاد بگیرند چرا که این موضوع فقط در آنها استرس ایجاد می‌کند: «من در طول ماه‌ها درس خواندن مطالبی را مشخص کرده بودم که یک یا دو روز باقی مانده تا کنکور نگاهی به آنها بیاندازم و همین کار را انجام دادم.»

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی